LLOC DE TROBADA, DISCUSSIÓ I INTERCANVI D'IDEES, INFORMACIÓ, ANÈCDOTES I EXPERIÈNCIES SOBRE TOT ALLÒ QUE FA REFERÈNCIA ALS TRASTORNS I MALALTIES DELS CANTANTS LÍRICS, AIXÍ COM DE L'ÒPERA EN GENERAL I ELS SEUS INTÈRPRETS. I, PER SUPOSAT, DE TOT ALLÒ QUE CREGUI CONVENIENT, VISIÓ CRÍTICA INCLOSA DE LES ÒPERES, CONCERTS O RECITALS QUE PUGUI VEURE.
dissabte, 25 d’agost del 2012
Jonas Kaufmann al Festival de Peralada
Això de les gales líriques, amb un seguit d'àries el context de les quals ha de romandre en la immaginació de cadascú, no deixa de tenir una lectura "sui generis" discutible. Sigui com sigui, però, quan es canta tan bé com ho fa el Sr. Kaufmann, totes dels disquisicions filosòfiques sobre la forma del concert passen a un segon terme.
En efecte ningú, avui dia, canta el repertori líric/spinto com ho fa aquest tenor. Diguin el què diguin alguns puristes de si Kaufmann té o no una bona dicció italiana o francesa, el que sí és cert és que la seva manera de cantar i de dir em posa la pell de gallina i això supera, per a mi, qualsevol altra consideració.
El seu fraseig, el legato, la capacitat liederística de cantar la mitja veu i/o filat, la facilitat per l'agut brillant quan convé i la musicalitat i la foscor de la seva veu que fa que sembli un tenor més dramàtic del què és, aconsegueix que parlem d'un cantant únic en el panorama operístic actual.
El "Cielo e mar" de La Gioconda de Ponchielli, la primera de les seves prestacions, ja ens va revelar el què ens esperava: una interpretació acurada i meravellosa sempre amb un segell personal que, salvant les grans distàncies, em va venir a recordar les versions personalíssimes i úniques de Carlo Bergonzi.
No parlaré de cadascuna de les àries perquè faria la cosa massa llarga, però tot va ser exquisit.
En arribar a Wagner i després d'un meravellós "winterstürme" de la Walquíria va arribar el sublim "In fernem Land" de Lohengrin, que ens va deixar amb llàgrimes als ulls.
L'orquestra de Cadaqués, amb el mestre Jochen Rieder al front, va pecar potser d'un metall massa potent que sovint tapava la corda però en general va tenir una bona actuació que, en algun cas, va ser brillant com en l'obertura del "Guglielmo Tell" de Rossini.
En resum, una vetllada inoblidable.
Etiquetes:
Jochen Rieder,
Jonas Kaufmann,
Orquestra de Cadaqués,
Peralada
dijous, 9 d’agost del 2012
Concert d'Anna Alàs i Dora Deliyska a Sant Benet de Bages
Anna Alàs i Dora Deliyska (foto pròpia)
-->
Estimats amics, després d'un temps, potser massa llarg, de mutisme, em veig ara en la necessitat de parlar sobre un esdeveniment que he viscut la nit d'ahir mateix al Monestir de Sant Benet de Bages.
Es tracta d'un conjunt d'activitats molt ben organitzades per la "Fundació Catalunya Caixa" que inclouen la visita guiada al Monestir i que va ser, durant una colla d'anys, la residència de la família del pintor Ramon Casas, seguida d'un concert d'alta qualitat al celler del mateix lloc i d'un sopar "de duro" tot rememorant els caríssims sopars de la burgesia catalana de principis del segle XX.
I ara, si em permeteu, em centraré en el concert que és justament el què m'ha empès a escriure aquestes notes.
La mezzo egarenca Anna Alàs, que vaig tenir la sort de conèixer fa uns 4 anys a la Schubertíada de Vilabertran, té una bella veu de mezzo lírica de timbre ben colorejat i dens i una formació musical i tècnicovocal sòlida. A més, però, té una notable capacitat interpretativa ben interioritzada tant és que canti amb alemany, francès, castellà o català.
La jove pianista búlgara Dora Delyiska és un referent en la interpretació de la música de Franz Liszt d'aquests darrers anys i la publicació dels seus enregistraments ha tingut un gran reconeixement de la crítica internacional. Darrerament ha debutat al Musikverrein de Viena.
Les dues artistes, que són amigues des de la coincidència en els estudis a Viena, varen oferir un programa centrat en la música vocal de l'època modernista però amb uns afegits schubertians prou significatius, aprofitant l'especialitat de la pianista en les conegudes transcripcions pianístiques de F. Liszt dels lieders de Schubert.
Ens van interpretar:
Verborgenheit d'Hugo Wolf
Unvergänglichkeit d' E. W. Korngold
Die kam zu Schloss gegangen d'A. Zemlinsky
A Chloris de Reynaldo Hahn
Chère Nuit d'Alfred Bachelet
El majo tímido d'Enric Granados
Floreix l'ametller d'Eduard Toldrà
La bitlletaire d'Enric Morera
Gretchen am Spinnrade de Franz Schubert
Gretchen am Spinnrade, transcripció de Franz Liszt
Erlkönig de Franz Schubert
Erlkönig, transcripció de Franz Liszt
L’Anna Alàs va estar esplèndida en cadascuna de les cançons aprofundint en la interpretació dels personatges. La seva versió de Erlkönig va resultar fulgurant i plena d’emotivitat en una sentida interpretació dels quatre personatges que la integren: el narrador, el pare, el fill i el Rei dels Verns. Tota aquesta intensitat però no va estar pas renyida amb la vivacitat i gràcia que va desplegar a les cançons de Granados i Morera, molt més lleugeres.
Però si m’hagués de quedar amb alguna de les seves versions d’ahir nit, sens dubte, triaria Chère Nuit de Bachelet i Chloris de Hahn. Aquesta noia canta la mélodie française com poques vegades he sentit. Es deixa portar per la bellesa i sensualitat de la música que fa seva i que et comunica amb una musicalitat i intensitat que posen la pell de gallina.
De propina, ens va interpretar "Una voce poco fa ..." del Barbero de Siviglia de Rossini que va posar en relleu el seu domini de les agilitats i de tota la frescor rossinianes.
La pianista Dora Deliyska va haver de lluitar amb un instrument de lloguer que no estava a l’alçada de les seves altes capacitats i, tot i així, va fer un pulcre i atent acompanyament de les cançons del programa. Va ser en la interpretació de les transcripcions de Liszt on va mostrar tota la seva saviesa pianística, la seva passió al mateix temps que la seva capacitat de “cantar” sempre al servei d’una exquisida musicalitat.
En fi, una deliciosa vetllada que es va acabar d’arrodonir amb un sopar “de duro” d’alta qualitat al jardins de l’antic monestir.
Per cert, per a qui li pugui interessar, l'Anna canta a Torruella el 19 d'agost en un programa de música barroca.
![]() |
Sopar "de duro" després del concert (foto pròpia) |
dijous, 10 de març del 2011
Final d'etapa
Benvolguts amics, després de quasi cinc anys de blog, ja en tinc prou. Crec que ha arribat el moment de parar. De fet, durant els darrers mesos ja hi escrivia molt poc. Ben cert que hi ha èpoques a la vida per a tot i ara em ve de gust oblidar-me'n, al menys, per una llarga temporada.
De totes maneres deixo l'accés al blog obert per si algú vol anar a veure algun post passat o vol entrar al llibre virtual "Medicina del Cant".
Si em permeteu un darrer consell, si encara no l'heu vist, no us perdeu el Parsifal del Liceu.
Us poso aquesta fotografia per ambientar una mica la ja tan propera primavera, una foto de la que estic content. Teniu idea del que costa retratar un gaig al bosc? No els veus mai o només en ràpida volada.
I, també, com no, un comiat musical, d'un autor que m'agrada força, Eduard Toldrà, i una peça ben coneguda "Cançó de Grumet" interpretada per un tenor de casa, Dalmau Gonzàlez, que em fa recordar amb nostàlgia les classes de cant a casa del mestre Jaume Francisco Puig, on coincidíem, ja fa tant de temps... Al piano, Liliana Maffiotte.
Bona sort a tothom i una forta abraçada,
Etiquetes:
Cançó de Grumet,
Dalmau Gonzàlez,
Eduard Toldrà,
Liliana Maffiotte
diumenge, 6 de febrer del 2011
Anna Bolena al Liceu
![]() |
Anna Bolena |
Enrico VIII: Carlo Colombara
Anna Bolena: Edita Gruberova
Giovanna Seymour: Elina Garanca
Lord Rochefort: Simón Orfila
Lord Riccardo Percy: Josep Bros
Smeton: Sonia Prina
Sir Hervey: Jon Plazaola
Direcció musical: Andrly Yurkevych
Direcció d'escena: Rafael Duran
Nova producció Gran Teatre del Liceu
![]() |
Edita Gruberova |
La veritat és que tot i l'èxit imponent que va obtenir amb les ovacions inacabables habituals, l'Edita Gruberova d'enguany té poca cosa a veure amb l'artista d'alguns anys enrera. És cert que va tenir moments de gran qualitat sobretot en l'escena del darrer acte a sobre les escales, cantant amb un fil de veu i lluint la seva tècnica abrumadora. També és cert però que durant el primer acte va tenir seriosos problemes d'afinació i que els sobreaguts sonaren xisclats i/o udolats. El mite i l'emotivitat del públic van prevaldre sobre l'objectivitat de l'actuació i, a la fi, l'explosió de bravos va ser de les històriques de la Casa.
![]() |
Elina Garanca |
Josep Bros, en el paper de Lord Percy, va tenir un molt bon dia i la seva prestació va ser impecable tant vocalment com estilística.
El baix Carlo Colombara va lluir el seu important instrument en una prestació però que no va passar de correcta.
Simon Orfila segueix en la seva bona línia de belcantista i la seva veu es va decantant cada vegada més cap el baix que s'intuïa temps endarrera.
En el paper de Smeton, la mezzo o més aviat contralt Sonia Prina ens va regalar una molt bona prestació amb fina musicalitat i uns greus d'aquells que es recorden.
La resta del repartiment va complir perfectament en els seus respectius papers i el director Andrly Yurkevych va resultar eficient, molt atent a les necessitats dels cantants i especialment de la Sra. Gruberova. Cor i Orquestra correctes.
La posada en escena em va deixar en una situació d'indefinició i encara no sé si em va agradar o no. Diria que més aviat no, tot i l'encertada incorporació dels corbs londinencs presents a tothora.
dilluns, 24 de gener del 2011
Concert final del 48è Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas
Ahir diumenge va tenir lloc al Gran Teatre del Liceu el concert final del Concurs Viñas d'enguany. Com és habitual van actuar els tres primers premis masculins i femenins més els premis especials o extraordinaris. Per ordre d'aparició van ser els següents:
Anna Tobella, mezzosoprano (Espanya) Premi Extraordinari Grup de Liceístes del 4t i 5è pis a la millor promesa espanyola i Premi Extraordinari de l'Ajuntament de Moià al millor cantant català.
Va iniciar el concert amb l'ària de La Clemenza di Tito de Mozart, "Parto, parto ..." que va interpretar amb una bella i càlida veu. Li manca encara un més gran domini dels pianos i pianíssims al registre agut, però tot arribarà i d'aquí un cert temps, que espero que no sigui massa llarg, tindrem una gran mezzo.
Oksana Kramareva, soprano (Ucraïna). Premi Especial al millor intèrpret de música russa "Miquel Lerín Seguí".
Aquesta soprano no té precisament allò que coneixem com una veu bella, però en canvi va cantar amb sentit dramàtic i musicalitat l'ària de Katerina de Lady Macbeth de Mensk, de Xostakòvitx. Llàstima que no sigui una ària "de concert" ja que treta del context de l'òpera, no resulta fàcil per a les oïdes del gran públic.
Roman Burdenko, baríton (Rússia". Tercer Premi Masculí ex aequo.
Baríton de bonica i rodona veu molt ben posada que ens va regalar les oïdes amb l'ària del príncep Ieletski de La Dama de Piques, de Txaikovski (una de les meves preferides). En segon lloc ens va cantar el Pròleg de I Pagliacci, de Leoncavallo amb una molt bona dicció, fraseig, musicalitat i aguts contundents.
Jootaek Kim, baríton (Corea). Tercer Premi Masculí ex aequo.
Sense les facultats de l'anterior però amb una veu ben timbrada i posada, ens va interpretar l'ària d'entrada del Barbero, de Rossini, "Largo al factotum" que va cantar amb solvència però quasi silenciat pel so orquestral en les frases més centrals. L'ària de La Traviata, de Verdi, "Di Provenza" va ser cantada amb línea i musicalitat amb un resultat més reeixit.
Elena Guseva, soprano (Rússia). Tercer Premi Femení.
Soprano lírica de veu bellíssima que ens va cantar l'escena de la carta de Tatiana de l'Eugen Oneguin, de Txaikovski i la pàgina de Der Freischütz, de Weber, "Leise, leise fromme Weise" amb una exquisida musicalitat i bon gust.
Atalla Ayan, tenor (Brasil). Segon Premi Masculí.
Aquest noi, que canta amb gust i musicalitat, té un registre agut molt brillant, molt ben col·locat, però el centre de la veu queda una mica minvat de so, com si manqués recolzament diafragmàtic. Crec que haurà de treballar encara la tècnica vocal. "No només de l'agut viu el tenor", podríem dir. Va cantar "Ah! lève-toi soleil" de Roméo et Juliette, de Gounod i "No puede ser" de La Tabernera del Puerto de Sorozábal.
Cristina Toledo, soprano (Espanya). Segon Premi Femení, Premi Especial "Fundació Victoria de los Ángeles" al millor intèrpret de música francesa, Premi Extraordinari Plácido Domingo al millor cantant espanyol, Premi Extraordinari Festival de Música Clàssica "El Convent" de Blanes i Premi del públic assistent a la Prova Final ex aequo.
Soprano lleugera amb una veu ben posada i projectada que va cantar amb seguretat, intenció i musicalitat l'ària "Ah, voi condur volete" d' Il signor Bruschino, de Rossini i la celebèrrima ària de Manon, de Massenet, "Je marche sur tots les chemins". Crec que farà una bona carrera i d'aquí a poc temps la podrem veure freqüentar els millors teatres.
Mario Chang, tenor (Guatemala). Primer Gran Premi Masculí "Fundació Puig"- "Fundació Gran Teatre del Liceu"-"Fundación Teatro Real, Madrid" i "Fundació Francesc Viñas", Premi especial Plácido Domingo a un finalista tenor i Premi extraordinari "Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell"
Tenor líric de veu important, bella, amb una projecció impactant que, a més, canta bé (Tenor habemus). Ens va interpretar "Che gelida manina" de La Bohème, de Puccini, i la dificilíssima "Ella mi fu rapita, ... parmi veder le lagrime ..."de Rigoletto, de Verdi que va cantar amb la línea, legato i la musicaliat adequades.
Tamara Wilson, soprano (Estats Units). Primer Gran Premi Femení "Fundació Puig"-"Fundació Gran Teatre del Liceu"-"Fundación Teatro Real, Madrid" i "Fundació Francesc Viñas" i Premi del públic assistent a la Prova Final ex aequo.
Soprano lírica spinto americana amb una veu molt ben treballada, que ja ha cantat en teatres importants, i que interpreta allò que canta amb tots els ressorts que calen: bona dicció, fraseig curós, musicalitat estricta i allò tan important com és l'administració precisa dels silencis. La seva versió de "O patria mia" de l'Aida, i "Ecco l'orrido campo" d'Un ballo in maschera, de Verdi, ens va deixar a tots gratament sorpresos. Llàstima que el seu generós físic no l'acompanyi per a esdevenir una soprano de referència, ja que crec que, malauradament, tindrà més d'un problema amb algun director d'escena.
Per a il·lustrar aquest post us poso uns vídeos que he trobat.
Mario Chang
Tamara Wilson
Anna Tobella |
Anna Tobella, mezzosoprano (Espanya) Premi Extraordinari Grup de Liceístes del 4t i 5è pis a la millor promesa espanyola i Premi Extraordinari de l'Ajuntament de Moià al millor cantant català.
Va iniciar el concert amb l'ària de La Clemenza di Tito de Mozart, "Parto, parto ..." que va interpretar amb una bella i càlida veu. Li manca encara un més gran domini dels pianos i pianíssims al registre agut, però tot arribarà i d'aquí un cert temps, que espero que no sigui massa llarg, tindrem una gran mezzo.
![]() |
Oksana Kramareva |
Aquesta soprano no té precisament allò que coneixem com una veu bella, però en canvi va cantar amb sentit dramàtic i musicalitat l'ària de Katerina de Lady Macbeth de Mensk, de Xostakòvitx. Llàstima que no sigui una ària "de concert" ja que treta del context de l'òpera, no resulta fàcil per a les oïdes del gran públic.
![]() |
Roman Burdenko |
Baríton de bonica i rodona veu molt ben posada que ens va regalar les oïdes amb l'ària del príncep Ieletski de La Dama de Piques, de Txaikovski (una de les meves preferides). En segon lloc ens va cantar el Pròleg de I Pagliacci, de Leoncavallo amb una molt bona dicció, fraseig, musicalitat i aguts contundents.
![]() |
Jootaek Kim |
Sense les facultats de l'anterior però amb una veu ben timbrada i posada, ens va interpretar l'ària d'entrada del Barbero, de Rossini, "Largo al factotum" que va cantar amb solvència però quasi silenciat pel so orquestral en les frases més centrals. L'ària de La Traviata, de Verdi, "Di Provenza" va ser cantada amb línea i musicalitat amb un resultat més reeixit.
![]() |
Elena Guseva |
Soprano lírica de veu bellíssima que ens va cantar l'escena de la carta de Tatiana de l'Eugen Oneguin, de Txaikovski i la pàgina de Der Freischütz, de Weber, "Leise, leise fromme Weise" amb una exquisida musicalitat i bon gust.
Atalla Ayan, tenor (Brasil). Segon Premi Masculí.
![]() |
Atalla Ayan |
Aquest noi, que canta amb gust i musicalitat, té un registre agut molt brillant, molt ben col·locat, però el centre de la veu queda una mica minvat de so, com si manqués recolzament diafragmàtic. Crec que haurà de treballar encara la tècnica vocal. "No només de l'agut viu el tenor", podríem dir. Va cantar "Ah! lève-toi soleil" de Roméo et Juliette, de Gounod i "No puede ser" de La Tabernera del Puerto de Sorozábal.
Cristina Toledo, soprano (Espanya). Segon Premi Femení, Premi Especial "Fundació Victoria de los Ángeles" al millor intèrpret de música francesa, Premi Extraordinari Plácido Domingo al millor cantant espanyol, Premi Extraordinari Festival de Música Clàssica "El Convent" de Blanes i Premi del públic assistent a la Prova Final ex aequo.
Soprano lleugera amb una veu ben posada i projectada que va cantar amb seguretat, intenció i musicalitat l'ària "Ah, voi condur volete" d' Il signor Bruschino, de Rossini i la celebèrrima ària de Manon, de Massenet, "Je marche sur tots les chemins". Crec que farà una bona carrera i d'aquí a poc temps la podrem veure freqüentar els millors teatres.
![]() |
Mario Chang |
Tenor líric de veu important, bella, amb una projecció impactant que, a més, canta bé (Tenor habemus). Ens va interpretar "Che gelida manina" de La Bohème, de Puccini, i la dificilíssima "Ella mi fu rapita, ... parmi veder le lagrime ..."de Rigoletto, de Verdi que va cantar amb la línea, legato i la musicaliat adequades.
![]() |
Tamara Wilson |
Soprano lírica spinto americana amb una veu molt ben treballada, que ja ha cantat en teatres importants, i que interpreta allò que canta amb tots els ressorts que calen: bona dicció, fraseig curós, musicalitat estricta i allò tan important com és l'administració precisa dels silencis. La seva versió de "O patria mia" de l'Aida, i "Ecco l'orrido campo" d'Un ballo in maschera, de Verdi, ens va deixar a tots gratament sorpresos. Llàstima que el seu generós físic no l'acompanyi per a esdevenir una soprano de referència, ja que crec que, malauradament, tindrà més d'un problema amb algun director d'escena.
Per a il·lustrar aquest post us poso uns vídeos que he trobat.
Mario Chang
Tamara Wilson
dijous, 6 de gener del 2011
Maria Callas "Al dolce guidami" Anna Bolena 1958
A les proximitats de la propera estrena al Liceu d'Anna Bolena, de Gaetano Donizetti, aquesta nit us poso la interpretació històrica de l'ària "Al dolce guidami" d'aquesta òpera belcantista, per Maria Callas en un enregistrament d'estudi de l'any 1958.
Etiquetes:
Anna Bolena,
Donizetti,
Maria Callas
divendres, 24 de desembre del 2010
BON NADAL
Us desitjo a tots un
BON NADAL i un any 2011 més benigne i amb bona música!
i per acompanyar-ho com cal, us poso aquest vídeo de la cançó popular nadalenca austríaca Still, Still,Still, cantada per un inspirat Bryan Terfel
BON NADAL i un any 2011 més benigne i amb bona música!
i per acompanyar-ho com cal, us poso aquest vídeo de la cançó popular nadalenca austríaca Still, Still,Still, cantada per un inspirat Bryan Terfel
Etiquetes:
Bryan Terfel,
Still Still Still
dilluns, 20 de desembre del 2010
Fabio Luisi: Un gran director
![]() |
Fabio Luisi |
Després d'haver vist diumenge passat el Falstaff de G. Verdi i ahir mateix el concert Brahms al Liceu, em veig en l'obligació de dir que, des de la meva òptica, he vist el millor director que ha passat per la Casa durant aquests darrers anys. Ja sé que no tothom estarà d'acord amb la meva afirmació però m´és absolutament igual. Fabio Luisi encarna, en la meva manera d'entendre la música, l'encert, la perfecció tècnica, l'energia i la musicalitat extrema. Tot i ser molt conscient que la Simfònica del Liceu no és la Saatskapelle de Dresden ni la Filharmònica de Berlin i, per tant, és inútil esperar un so d'aquesta qualitat, sí que afirmo que davant d'un director d'aquesta categoria l'orquestra del Liceu va sonar com poques vegades l'he sentit, diguin el què diguin alguns puristes que estaven, ahir vespre, "indignats" per tan "vil" espectacle que fins i tot van qualificar de "debacle".
Ahir mateix, el concert es va iniciar amb Schicksalslied (Cançó del destí) amb la participació del Cor de la Casa, va seguir Alt Rhapsodie (Rapsòdia per a contralt) amb Ewa Podles i Cor d'homes del Gran Teatre del Liceu. Per cert, la contralt polonesa va cantar molt concentrada i amb gran sentit dramàtic la seva part, exhibint la seva peculiar i fosca veu en perfectes condicions, diguin el què diguin els puristes habituals que ja parlaven d'una dona quasi "acabada".
A la segona part, la Simfonia núm. 4 de J. Brahms. El plantejament de Luisi em fa fer gaudir d'aquest monument de la música. La corda va sonar molt bé, la fusta no va ser tan regular però vull destacar el solo de flauta de l'Albert Mora d'un so meravellós i de curosa musicalitat. També l'oboè de César Altur va estar a bona altura. El metall és el que més dificultat té a l'hora d'obtenir un so bonic i una afinació justa, però sigui com sigui, la prestació global de l'Orquestra d'ahir va estar a molt bona altura, donades les circumstàncies, i la prestació del mestre Luisi realment encomiable.
Del Falstaff ja en parlaré més endavant quan hagi sentit la versió del segon cast (si en puc aconseguir entrada) tot i que avanço que em va agradar força.
Etiquetes:
Brahms,
Ewa Podles,
Fabio Luisi,
Simfonia núm. 4
dilluns, 29 de novembre del 2010
Adéu al blog d'un amic
Darrerament un bon amic meu ha tancat el seu magnífic blog "Diumenja'm", un blog dels diumenges amb excel·lent literatura i música de la bona. El trobaré a faltar però ara, com a comiat, li vull dedicar aquest vídeo amb l'enregistrament d'una música que sé que a ell li encanta: el final de La Walquíria de R. Wagner, en una de les interpretacions més reeixides de la història, la de Hans Hotter en el paper de Wotan.
Una abraçada Quim!
Una abraçada Quim!
Etiquetes:
Die Walküre,
Diumenja'm,
Hans Hotter,
R. Wagner
dijous, 11 de novembre del 2010
Lulu al Liceu
![]() |
L'excel·lent soprano francesa Patricia Petibon. |
L'espectacle es va desenvolupar sota el següent repartiment:
Lulu: Patricia Petibon
Comtessa Geschwitz: Julia Juon
Encarregada de camerino / Estudiant / Grum: Silvia de la Muela
Professor de medicina / Príncep / Majordom / Marquès / Professor: Robert Wörle
Dr. Schön / Jack l'Esbudellador: Ashley Holland
Banquer / Director del teatre: Kurt Gysen
Pintor / Negre: Will Hartmann
Alwa: Paul Groves
Schigolch: Franz Grundheber
Domador / Atleta: Andreas Hörl
Comissari de policia: Gabriel Diap
Jove de quinze anys: Isabel Rodriguez García
La seva mare: Monique Simon
Decoradora: Mariel Aguilar
Periodista: Manel Esteve Madrid
Criat: Marc Pujol
Clown: Jeremy Friedman
Direcció musical Michael Boder
Direcció d'escena: Olivier Py
Nova coproducció Gran Teatre del Liceu / Grand Théatre de Genève
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Vaig tenir l'ocasió de poder assistir a l'estrena a Espanya i al Liceu d'aquesta òpera al ja llunyà 1969, encara estudiant de medicina i recordo l'escàndol que es va muntar amb gent sortint de la sala a mig espectacle amb cara d'emprenyats i una bona protesta al final. Des de les hores ha passat molt temps, 41 anys, i el públic ha tingut ocasió d'anar-se fent a aquest tipus d'obres de música no tan fàcil.
![]() |
Michael Boder |
El tema, que ja és un clàssic, parla d'una dona fatal, immersa en una total amoralitat i que destrueix tot allò que toca. La posta en escena d'Olivier Py és d'una monumentalitat expressionista i colorista (de colors primaris) amb llums de neon a dojo i que té la pretensió de ser l'anunciadora de l'apocalipsi.
Realment, es tracta d'una escenografia molt vistosa on hi passen moltes coses alhora, potser masses. Això fa que costi seguir el fil de l'argument i que la distracció sigui constant, llevat del final on es respecta més la part intimista de l'obra. En efecte, uns quants dels qui érem al Liceu diumenge passat vam coincidir en aquesta sensació. Creiem que una bona posada en escena ha de clarificar l'acció però no complicar-la amb distraccions que per més ben fetes que estiguin no deixen de ser això: distraccions. A vegades les "genialitats" (que suposo gens barates) dels directors d'escena porten a aquest tipus de resultats.
De totes maneres, de ben segur que altra part del públic va quedar contenta amb la producció sinó no s'entendrien els nombrosos bravos del final.
![]() |
Una escena de l'obra. Foto d'Antoni Bofill. En podeu veure més a la web del Liceu. |
L'orquestra de la Casa va sonar força bé sota la batuta de Michael Boder que va dirigir, com sempre fa, amb una amable finura com si es tractés de música de cambra.
Etiquetes:
Alban Berg,
Ashley Holland,
Julia Juoan,
Lulu,
Michael Boder,
Olivier Py,
Patricia Petibon,
Paul Groves i altres
Subscriure's a:
Missatges (Atom)