divendres, 28 de març del 2008

Carlo Bergonzi - Celeste Aida



En contraste con el canto de Di Stefano que era claro pero absolutamente abierto, hoy les sugiero que escuchen el canto de Carlo Bergonzi, también muy claro en cuanto a dicción pero con la voz cubierta (el coperto ma aperto de los italianos) mucho más sano para la laringe, lo que le permitió cantar hasta una avanzada edad. Es evidente que la voz de Di Stefano es más bella que la de Bergonzi, pero aquí les quiero hacer ver la mejor técnica de éste que le valió el título de "El Catedrático".
Escuchen el aria de Aida de G. Verdi "Celeste Aida..." cantado con su fraseo y portamentos únicos y asómbrense ante el final (un trono vicino al sol) subiendo al Si bemol agudo en piano y diminuendo hasta el filado. De hecho, tal como está escrito. Una maravilla.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Quina elegancia tenía en Carlo Bergonzi cantant ¡¡, una maravella ¡¡. Hi ha algú que canti avui en día d´aquesta manera ?.
J.Magriñá

Josep Rumbau i Serra ha dit...

Que jo sàpiga no hi ha ningú que li arribi a la sola de la sabata. Faria una excepció amb Di Stefano en els seus primers anys (anys quaranta): feia el què volia! Després ja es va espatllar.

Anònim ha dit...

Amic Josep sóc un admirador ilimitat de Carlo Bergonzi.El seu cant era sempre extremadament dolç i musical.La seva precisió tonal en aquesta ària tant dificil deixa arraconats a d´altres tenors gloriosos.En darrer lloc la seva dicció insuperable és de manual.

Josep Rumbau i Serra ha dit...

Estem d'acord, visca Bergonzi!
Josep