dimarts, 2 de febrer del 2010

Tristan und Isolde al Liceu

Fotografies d'Antoni Bofill.

Aquest diumenge 31 de gener vaig assistir a la funció d'abonament del Torn T al Liceu per a veure l'actual producció de la celebèrrima òpera de Richard Wagner, Tristan und Isolde. Com que també vaig tenir ocasió de veure'n l'assaig general tindré ocasió de comparar els dos tenors protagonistes.
La funció es va desenvolupar sota el següent repartiment:

Tristan: Ian Storey
Rei Marke: Kwangchul Youn
Isolde: Deborah Voigt

Kurwenal: Bo Skovhus
Melot: Norbert Ernst

Brangäne: Michaela Schuster

Un pastor/veu d'un mariner: Francisco Vas

Un timoner: Manel Esteve Madrid

Direcció musical Sebastian Weigle

Direcció d'escena: Thor Steingraber
Escenografia i vestuari: David Hockney

Il·luminació Duane Schuler
Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Director del Cor: José Luis Basso


Em venia molt de gust veure aquest Tristan i Isolda amb l'escenografia del pintor David Hockney estenada a Los Angeles el desembre de 1987. Es tracta d'una posada en escena de tipus "naïf" amb colors llampants, una curosa perspectiva i una il·luminació quasi màgica que emmarca perfectament l'acció de l'obra del geni alemany. La direcció d'escena és reeixida en algunes coses com les escenes de lluita i sobta en d'altres per la seva fredor. En efecte, durant el gran duet d'amor del segon acte, em va semblar que els amants es trobaven massa separats l'un de l'altra i van trigar força estona a acostar-se. Em va agradar, en canvi, que durant l'ària de la mort d'amor d'Isolda (Liebestod) la il·luminació l'aïllés de la resta de l'escena fins que, a la fi, es reuneix amb Tristan, que s'aixeca de terra, en una mena d'apoteosi atemporal.

El dia de l'assaig general vaig tenir ocasió de veure el veterà Peter Seiffert en el paper protagonista. Seiffert probablement no és la veu per cantar el Tristan, resulta una mica lírica per aquest paper i, tot i l'evident dosificació de l'esforç, durant el tercer acte va patir. Realment semblava que ja no podia més. El diumenge passat però vaig poder veure l'Ian Storey amb una veu més jove i dramàtica i, per tant, més adequada al paper que va interpretar amb certa fredor però amb eficàcia vocal i sense patiments. La seva presència escènica va fer també un Tristan més creïble des del punt de vista teatral.

La soprano Deborah Voigt que, durant l'assaig general, no va cantar a veu ni amb la intensitat habitual, va estar en canvi aquest darrer diumenge pletòrica de facultats i va interpretar el seu paper amb entrega, sentiment i musicalitat.

El baix Kwangchul Youn va estar esplèndid com a Rei Marke. Va fer una demostració de com s'ha de cantar. Domini total de la veu en tots els registres, apianant les notes quan convenia, dient molt bé, sempre amb una musicalitat impecable i una intenció dramàtica modèlica. Per a mi, va ser el millor de la vetllada. Aquest home, amb el domini tècnic que demostra, la dicció, la sensibilitat i l'exquisida musicalitat seria un bon cantant de lieder. M'el puc imaginar cantant un Viatge d'Hivern de gran altura.

La Brangäne de Michaela Schuster va arribar a gran alçada gràcies a una veu de mezzo bonica, ben timbrada i de volum i projecció considerables. Va interpretar molt bé el paper de la fidel serventa i companya d'Isolde.

El Kurwenal de Bo Skovhus va ser exactament l'esperat: ben cantat i expressat, molt ben actuat però amb una veu baritonal una mica descolorida i uns greus insuficients. Molt correcte el Melot de Norbert Ernst i competentíssim, com sempre, Francisco Vas en els papers del mariner i el pastor.

La direcció musical de Sebastian Weigle va ser molt curosa i detallada, accentuant sempre el lirisme de la partitura i no deixant que en els moments més dramàtics l'orquestra sortís de mare. Va agradar molt al públic assistent que li va dedicar una forta ovació al final.

5 comentaris:

carina pujol rafols ha dit...

Bona nit Josep,
Moltes gràcies per la teva detallada i exhaustiva crìtica, la estava esperant.Jo vaig anar el dia de l'estrena,encara que no sóc una entesa com tu, em va agradar força.
Salutacions,
Carina Pujol Rafols

Fátima ha dit...

Doncs és una pena haver-m'ho perdut.

Felicitats pel blog

lazaro1947 ha dit...

Felicitats pel blog, que amb gran satisfacció acabo de descobrir.

Music for the child ha dit...

Molt d'acord amb tu en gairebé tot.
Seiffert realment fa patir durant el tercer acte, tot i que té una veu que sempre és un plaer de sentir.
No em va agradar tant com a la crítica el rei Marke, el seu vibrato de ben bé mig to cap amunt mig to cap avall em molestava considerablement.
Per mi la millor actuació vocal va ser la de Schuster, espero veure-la aviat en un paper protagonista.

I pel que fa a l'aspecte teatral... força lamentable tot plegat, cantants wagnerians i bons actors és una utopia encara.

L'escenografia molt bonica, des del tercer pis la perspectiva marejava un pèl i tot.

Josep Rumbau i Serra ha dit...

El text llarguíssim de les intervencions dels cantants en les òperes de Wagner fa difícil que en pugui sortir una actuació teatral convincent i tendeix més a una expressió estàtica. No em negaràs, però, que l'actuació de Kurwenal o la del mateix Rei Marke, van ser cantades amb una entrega i convenciment remarcables. Trobo exagerat això del vibrador del que feia de Rei Marke. Em va semblar una interpretació modèlica i em va fer gaudir de veritat tota la seva part.